"Chess Move"
olie op doek h64 x b84cm, januari 1999 |
Niks wat in de verte aan iets anatomisch doet denken. Ik kwam een foto
tegen van schaakstukken en voelde meteen dat die wel een sterk beeld konden
opleveren. Ik blies ze op tot gigantische verhoudingen en plaatste ze
intuïtief over een geel/oranje achtergrond heen die ik eerder had gemaakt.
Ik verwachtte dat ik er dezelfde figuren weer in een iets gedraaide hoek
eroverheen zou zetten, zoals ik tegelijkertijd al aan het doen was in
"The Theory of Numbers", maar de eerste opzet
beviel me al zo goed
dat enkel de linker pion een gedraaide tweeling over zich heen heeft
gekregen. Ik voegde wat speelvelden toe om toch nog wat orde en structuur
te krijgen aan de linkerkant, maar uiteraard kan dit niet voorkomen dat het
schaakspel in wanorde eindigt. De koning maakt nog een wanhopige zet, maar
het is slechts uitstel van executie. Het zal waarschijnlijk het paard zijn
(links boven in schaaknotering) die hem de das zal omdoen. Het feit dat ik
zelf geen schaak speel en zodoende niet door voorkennis wordt gehinderd
heeft me misschien wel geholpen om er een sterke afbeelding van te maken.
Het is een artistieke zet en niet een intellectuele zet.
"The Theory of Numbers"
olie op doek h64 x b84cm, januari 1999 |
Voor de verandering wilde ik eens iets meer abstracts doen, dus begon ik
maar met een opzetje van vier driedimensionale blokken en nog twee vormen
die nu links bovenin zitten. Bij elke volgende laag draaide ik de blokken
als het ware een paar graden eroverheen, en zo kreeg ik interessante
geometrische vormen. Soms liet ik plekken open waar je tot op de onderste
laag kunt kijken en op andere plekken verfde ik gewoon over de
onderliggende laag heen. Vanwege de grote hoeveelheid kleuren kreeg het
schilderij een caleidoscopisch effect dat nogal pijn deed aan de ogen.
Daarom heb ik een wit glacé over sommige stukken gezet om de tinten wat te
verzachten. Dit maakt het mogelijk om de structuur zichtbaar te laten maar
niet al te opvallend. De wiskundige formules zijn om twee redenen
toegevoegd: ten eerste zijn deze formules en wiskunde in het algemeen
totaal abstract voor een talengericht persoon als ik, dus ze verhogen de
abstracte aard van de voorstelling; ten tweede hebben constructies meestal
met berekeningen te maken, en dus komen er wiskundige formules om de hoek
kijken. Echter, als je de formules wil loslaten op de afbeeldingen zul je
niet ver komen. Vandaar dat het dus abstract is.
"Six Gentlemen"
olie en gemengde techniek op vier panelen triplex 4x h42 x b32cm, februari 1999 |
Een en dezelfde kale meneer met een hoed en paraplu wordt zes keer
afgebeeld op verschillende manieren, van een realistische weergave tot een
prisma. Ik heb triplex gebruikt zodat ik er een strakke, dunne lijst omheen
kon zetten, wat nodig was omdat twee van de zes heren half in het ene en
half in het andere panel staan. Om textuur in de achtergrond te krijgen heb
ik het alfabet sjabloon weer gebruikt dat ik voor het eerst in
"The Alphabet Man" (1997) heb gebruikt.
De vierde (groene) meneer is gemaakt met behulp van acrylbinder (zie
"Sic Transit Gloria Mundi" 1997).
"Sitta Europaea / Nuthatch"
olie op triplex h82,5 x b80,5cm, februari 1999 |
Ik had een bijna vierkant stuk triplex, dus ik dacht erover om het
diagonaal in tweeën te verdelen. De boomklever was hier perfect voor, omdat
dit vogeltje ook "hangend" zit tegen de zijkant van een boom en er een
goede rechte lijn in zijn lijfje zit. Ik heb brede kwaststreken gebruikt
voor de vogel en het sjabloon in de achtergrond. Als laatste heb ik de
Latijnse naam "sitta" van de vogel in kleine vierkantjes eroverheen gezet
langs de rand van het schilderij.
"Thighbones and Vertebrae"
olie op twee panelen triplex 2x h31,5 x b31,5cm, maart 1999 |
Twee panelen dun ingelijst en bedoeld om boven elkaar te hangen zodat de
achtergrond mooi doorloopt. De dijbeenderen (voor- en achteraanzicht) zijn
geschilderd in een realistische trant, terwijl de wervel allen in omtrek
weergegeven zijn. De rode (hitte) en blauwe (kou) plekken symboliseren niet
alleen pijn, maar dienen ook om het getekende beeld reliëf te geven.
Aangezien de vorm van wervels niet erg bekend is, hebben meerdere kijkers
het gewoon voor abstract gehouden en sommigen hebben er zelfs menselijke
figuren in herkend (een persoon met twee hoofden). Deze andere
interpretaties vind ik best.
"Chubby Nude"
olie op doek h90 x b110cm, april 1999 |
Dit naakt is geïnspireerd door iemands elementaire inkt tekening van niet
meer dan 6 x 6cm. Ik had geen levend model dus ik moest alles uit mijn
hoofd doen, hoewel ik af en toe mensen graag provoceer door te zeggen dat
mijn schoonmoeder voor me geposeerd heeft. Ik heb gemerkt dat dit
onverbloemd vertoon van een dik vrouwelijk naakt tot nogal wat gefluister
heeft geleid onder bezoekers van kunstmarkten.
"Ghostly Figures"
olie en oliepastelkrijt op doek h54 x b74cm, mei 1999 |
Weer eens een anatomisch onderwerp. Ik ben begonnen met de robotachtige
liggende figuur onderaan links die niet menselijke gelijkenis hoefde te
hebben.. Toen heb ik met oliepastelkrijt de rechter zittende figuur
getekend. Zijn gezicht suggereert dat ook hij niet een van ons is. Daarna
heb ik beide zodanig ingevuld met verf dat ze onlosmakelijk verstrengeld
lijken. Je ziet niet meer wat voor en achter is. De derde figuur, links, is
realistisch gedaan met alleen maar oliepastelkrijt en is transparant
gelaten, wat verondersteld wordt typisch te zijn voor een geest. De
compositie is te spookachtig om gewoon menselijke vormen voor te stellen;
vandaar de titel.
"Gang of Four"
olie op vier panelen triplex 4x h42 x b32cm, oktober 1999 |
Ik ben begonnen met een luchtige, pretentieloze portretgalerij van draken
en dinosaurussen. Mijn kinderen waren hier gek op en dino's waren een rage,
dus de keuze van onderwerp ligt voor de hand. Gaandeweg begon het te dagen
dat dit vreemd komische kwartet van halfgaren net zo goed een stel
bandieten kon zijn. Door de letters "Gang of Four" op strategische punten
erbovenop te zetten suggereerde ik dat uiterlijk niet per se iemands
innerlijk weerspiegelt. Tenslotte kun je een crimineel niet zomaar aan zijn
gezicht herkennen. Hoewel, in het geval van de tronie rechts beneden zou ik
toch op mijn hoede zijn. Wat een engerd!
"Hats in Blue Minor"
olie op doek h64 x b84cm, november 1999 |
Eigenlijk is dit slechts een monochrome, herhalende voorstelling van een
oude hoed. Op een foto uit de dertiger jaren staat een man met deze hoed.
Normaal zou de man niet zijn opgevallen, laat staan zijn hoed, maar ik vond
dat het wel wat had. Tenslotte kun je alles gebruiken voor een schilderij.
Als je dit schilderij vergelijkt met mijn andere, zie je dat ik voor de
verandering bewust geen breed scala aan kleuren heb gebruikt om te zien hoe
zoiets werkt. Door alleen tinten van een kleur te gebruiken krijg je een
kalm beeld. Waarom blauw/groenige kleuren? Dat zijn mijn favorieten. Om nog
een persoonlijke signatuur toe te voegen heb ik spaarzaam het oude sjabloon
weer gebruikt.
"A Fragile Network"
olie op doek h74 x b54cm, november 1999 |
Drie jonge dames, blijkbaar Russisch vanwege de Cyrillische letters "café"
op de achtergrond, staan wat te kletsen. Hun gezichten zijn blanco (niet
gebruikelijk voor mij) en ze zijn als het ware bevroren op een tijd stip.
Hun netwerk houdt het nu nog wel uit, maar wat straks zal gebeuren is
onzeker. Natuurlijk moeten alle jonge mensen hun eigen weg vinden, en
niemand kan in de toekomst kijken, maar je kunt er wel van uitgaan dat oude
vriendschappen slijten bij het verstrijken van de tijd. Dit kiekje lijkt
opzettelijk op een gebrandschilderd raam, waar meestal religieuze
afbeeldingen in staan in plaats van rokende meisjes in een bar. Opnieuw is
het gebruik van kleuren beperkt, net als in
"Hats in Blue Minor", maar
vrees niet, ik begin niet aan een blauwe periode.
"Prague 1899"
olie op doek h124 x b124cm, december 1999 |
Dit is het grootste doek dat ik tot nu toe gemaakt heb en ik krijg het maar net in de auto. Deze sombere scène heeft een monumentaal karakter en dwingt de kijker om na te denken over hoe het leven voor sommige mensen kan lopen. De orgeldraaier en zangeres zijn ooit in Praag gefotografeerd in 1899 (vandaar de titel) en die foto heb ik als inspiratiebron genomen. De mensen zien er op mijn schilderij anders uit, met name de zangeres, maar wat telt is de sfeer rond deze maatschappelijke schipbreukelingen. Alhoewel er toch nogal wat kleuren in het schilderij zijn gebruikt, zijn ze allemaal vaal en vuil gemaakt om de neerslachtigheid te versterken. Felle kleuren zouden dit beeld hebben verstoord.