![]() |
"You Have a Point"
olie op canvasboard h62 x b82cm, oktober 1997 |
Dit schilderij had ik als eerste af. Het heeft al de gelaagde structuur
waar ik van hou, en het heeft ook de contrasterende technieken. Er zit
zowel ruwe als fijne penseelvoering in, en er is redelijk wat toevallig en
afgemeten spetterwerk. Er is ook een forse tegenstelling tussen de
abstracte, puntige vormen en de realistische figuur rechts, een oude man in
een regenjas. Waarom al die contrasten? Het punt is dat contrasten nooit
saai zijn en de aandacht van de kijker blijven vasthouden. En wat denkt
onze man? Niet veel goeds schat ik, misschien "ik ben er vandoor", want ik
kon hem nog maar net op doek vastleggen voordat hij uit beeld wandelde. We
zullen regenjassen, oude mannen en hoeden ook in latere schilderijen zien
terugkomen. Overigens, de puntige vormen stellen geen tanden voor, of
Ku-Klux-Klanleden of geologische formaties, maar gewoon abstracte puntige
vormen.
![]() |
"Freedom"
olie op canvasboard h54 x b64cm, november 1997 |
Ik heb flink op dit naakt gezwoeg maar tevergeefs, want de ware menselijke
vorm krijg ik niet te pakken. Niet verwonderlijk natuurlijk, als je zo'n
moeilijk onderwerp neemt zonder eerst veel te oefenen. Sindsdien ben ik een
heel stuk vooruitgegaan wat betreft anatomische studies (zie bijv.
"Chubby Nude" en
"Ghostly Figures").
Het interessante is dat het begin wel
zichtbaar is en dat ik worstel om het goed te krijgen, maar als beginner
wil ik teveel. Later zal ik de uitdaging wel aankunnen. Tussen twee
haakjes, de figuur had eerst een T-shirt aan, maar de plooien bleken
moeilijker dan blote borsten, dus liet ik het T-shirt maar weg.
![]() |
"The Alphabet Man"
olie op doek h84 x b64cm, december 1997 |
Meestal heb je een achtergrond en een voorgrond die je kunt onderscheiden
in stijl, textuur, kleur, etc. In dit schilderij wilde ik ze op een of
andere manier vermengen. Ik wilde de man niet voor een achtergrond zetten
als in "You Have a Point", maar ik wilde hem
er onderdeel van maken. Hoe
heb ik het gedaan? Ik heb een sjabloon met het alfabet erop gepakt en er
met de kwast overheen geverfd terwijl ik het over het doek bewoog. Ik
gebruikte meerdere kleuren totdat er uiteindelijk een figuur ontstond uit
het woud aan gekleurde letters. Waarom letters? Ten eerste, omdat zulke
sjablonen in alle vormen en maten makkelijk verkrijgbaar zijn, en ten
tweede, omdat letters bij mij als talendocent passen. Het schilderij
bewijst dat bescheiden materialen best artistiek gebruikt kunnen worden om
een verrassend resultaat te bereiken.
![]() |
"Sic Transit Gloria Mundi"
olie en gemengde techniek op doek h65 x b85cm, december 1997 |
Een schilderij van een lijk. Voor mij was het eigenlijk een oefening in diepte, perspectief, lagen verf en betekenis en techniek. Als je bedenkt dat ik vier maanden voordien nog nooit echt met olieverf had gewerkt, is dit een reuzensprong voorwaarts in vaardigheid. De achtergrond heb ik in twee sessies gedaan, waarbij ik de helft afplakte met crêpeband, zodat ik lamellen of een soort behang kreeg. Toen heb ik het lijk geschilderd, de plakletters "sic transit" opgeplakt, en het bovenste stuk zwart gespoten voor een sombere sfeer. Na het eraf peuteren van de plakletters kwam het blauw van eronder weer tevoorschijn. Toen kwam de man op de achtergrond (waarschijnlijk van de politie) die het zaakje bekijkt (over een niet overtuigende schoen die ik daar eerder had geschilderd). Daarna de wit/roze achtergrond voor de voorkant van een krant die ik in gedachten had. Het model voor de krant heb ik gehaald uit een Monty Python boek, de titel aangepast om "gloria mundi" te bevatten, en een nieuwsbericht toegevoegd over de mysterieuze dood van een als kluizenaar wonende kunstenaar. Ik heb er een kopie in spiegelbeeld van gemaakt, en die gelegd over de wit/roze achtergrond die ik eerst ingesmeerd had met acrylbinder. Zodra alles droog was en e kopieerinkt in de gedroogde binder was getrokken heb ik het papier eraf geschuurd zodat de tekst weer goed zichtbaar werd. Tenslotte heb ik gezichten in of achter het behang geschilderd. Wie het zij mag Joost weten. Geesten uit het verleden? Meervoudige persoonlijkheden van de kunstenaar? Slechts rouwenden? Je mag denken wat je wil, en de politie ook.