2004

Frozen Poses     "Frozen Poses"

  olie op MDF-plaat h82 x b102cm,
  januari 2004
 

Al eerder gebruikte ik menselijke figuren in verschillende poses om een boeiend beeld te scheppen waar je je vanaf kon vragen welk verhaal erachter school. Kijk bijv. naar "Three Lesser Goddesses", "Nude with Folded Arms", "Feel the Vibe". Laat ik er maar niks bij vertellen en de kijker gewoon het slingerende, organische lijnenspel laten volgen.


Transition I     "Transition I"

  olie op doek h97 x b93cm,
  februari 2004
 

Een experiment in beeldentaal rond het beeld van een bootje op een rivier, dat vaak is gebruikt als een symbool voor de levensreis of een overgangsritueel. De impressionistische vlekken die hier het beeld opbouwen vormen een groot contrast met de meer realistische schildertrant in de voorgaande schilderijen.


Transition II     "Transition II"

  olie op doek h97 x b93cm,
  maart 2004
 

Een tweede vormexperiment rond hetzelfde beeld van een bootje. Ditmaal is het beeld bijna uitsluitend samengesteld uit lettertjes, met behulp van een plastic sjabloon. De losse (fragmenten van) lettertjes vertellen echter geen verhaal en hebben geen betekenis op zichzelf. Enkel doordat ze door hun vorm en kleuren een beeld vormen suggereren ze een gedachte of verhaal. Jaren geleden maakte ik ook een schilderij bestaande uit lettertjes, "The Alphabet Man", maar "Transition II" is bewust minder duidelijk leesbaar, zeker wanneer je "Transition I" er niet naast ziet.


Anyone for a drink?     "Anyone for a drink?"

  olie op doek h83 x b103cm,
  april 2004
 

Een zomers tafereel op een deftig terras. Een dikke wandelaar in zijn onderhemd en met een zakdoek op het hoofd tegen de zon, die hem toch al wat heeft verbrand, ziet er uitgeteld uit en is blij dat hij even rustig zit. Gelukkig heeft de ober hem net een glas bier gebracht. De twee figuren vormen elkaars tegenpolen: de nette ober (naar de omslagfoto van de Larousse Gastronomique) strak in het pak tijdens zijn werk en al kijkend naar de volgende te bedienen gast, en de onopgesmukte (of laten we maar zeggen: slonzige) gast die het in zijn vrije tijd allemaal niks interesseert zolang hij maar een dorstlesser heeft. Het humoristische tafereel met herkenbare, gewone mensen ligt in dezelfde lijn als "Ascot Gentlemen" uit 2001.


Easter Backpacking     "Easter Backpacking"

  olie op doek h103 x b84cm,
  september 2004
 

De bedoeling was om iets fleurigs te maken met zoveel mogelijk kleuren. Ik koos weer eens een menselijk figuur, maar dan opgebouwd uit basisvormen in plaats van gewoon realistisch geschilderd. Een hele tijd geleden deed ik dit al in "Bickering Almonds". Dan kom je terecht bij ovale vormen, iets als eieren of computermuizen, en als je die maar genoeg trekt en duwt komt er op een gegeven moment wel iets tevoorschijn. De niet van tevoren geplande maar gaandeweg duidelijke associatie met gekleurde paaseieren heb ik maar in de titel verwerkt.


Next One, Please     "Next One, Please"

  olie op doek h58 x b93cm,
  oktober 2004
 

In tegenstelling tot het voorgaande schilderij wilde ik dit keer zo weinig mogelijk kleur erin hebben. Niet omdat koeien per se zwart wit moeten zijn, maar omdat het idee erachter niet vrolijk stemt en geen vrolijke kleuren verdraagt. Het tafereel van gezellig samenklittende koeien is bedrieglijk, want hoe vreedzaam ze ook kijken, ze wachten allemaal totdat hun nummer wordt geroepen en dan zijn ze aan de beurt in de slachterij. Allemaal kijken ze in onze richting alsof ze willen zeggen: "en wat nu?" Het in elkaar vervlechten van figuren heb ik al eerder gedaan in "Frozen Poses", "Entangled Nudes", "Do I see a Nude?", "Beagle" en "Ghostly Figures".


Swing-top Bottles     "Swing-top Bottles"

  olie op doek h44 x b44cm,
  november 2004
 

In 2003 maakte ik al twee realistische schilderijtjes over het thema alcohol: "Crown-caps" en "Corks". Daarin vergrootte ik details van de verpakking van drank. Dat doe ik nu opnieuw met de bovenkant van Grolsch beugelflessen. Ik maakte digitale foto's en schetste ze op het oog en met wat opmeten na op het doek.


Wine Corks     "Wine Corks"

  olie op doek h44 x b44cm,
  december 2004
 

Net als "Swing-top Bottles" is "Wine Corks" een vervolg op het realistische tweeluik "Crown-caps" en "Corks" uit 2003. En wijnkurken zijn een voor de hand liggend en passend sluitstuk van het nu ontstane vierluik. Andere alcoholgerelateerde schilderijen zijn "Bottled", "The Drinker" en "Anyone for a Drink?".


Wine Corks     "Embrace"

  olie op doek h60 x b100cm,
  december 2004
 

Mijn zus had ooit een schilderij gekocht (van een andere kunstenaar) waar ze nu vanaf wilde. Of ik dat kon overschilderen? Helaas kreeg ik het doek niet zonder beschadiging van de spielatten af en moest ik een nieuw doek erop spannen. Het oude doek kon ik wel achterstevoren hergebruiken op kleinere spielatten, en daar is al eerder "Next One, Please" op gekomen. In de tussentijd bedacht ik me over een onderwerp, want met de meegeleverde foto ("zoiets graag, als het kan") kon ik weinig. Ik merkte dat werken in opdracht bijzonder moeilijk en beperkend was en besloot maar op goed geluk zelf iets te kiezen. Het werd een intieme omhelzing die ik achter een kleurige confettiregen heb verborgen.


top Top vorige 2003 next 2005