"Frozen Poses"
olie op MDF-plaat h82 x b102cm, januari 2004 |
Al eerder gebruikte ik menselijke figuren in verschillende poses om een
boeiend beeld te scheppen waar je je vanaf kon vragen welk verhaal
erachter school. Kijk bijv. naar
"Three Lesser Goddesses",
"Nude with Folded Arms",
"Feel the Vibe".
Laat ik er maar niks bij vertellen en de kijker gewoon het slingerende,
organische lijnenspel laten volgen.
"Transition I"
olie op doek h97 x b93cm, februari 2004 |
Een experiment in beeldentaal rond het beeld van een bootje op een rivier,
dat vaak is gebruikt als een symbool voor de levensreis of een overgangsritueel.
De impressionistische vlekken die hier het beeld opbouwen vormen een groot
contrast met de meer realistische schildertrant in de voorgaande schilderijen.
"Transition II"
olie op doek h97 x b93cm, maart 2004 |
Een tweede vormexperiment rond hetzelfde beeld van een bootje. Ditmaal is
het beeld bijna uitsluitend samengesteld uit lettertjes, met behulp van een
plastic sjabloon. De losse (fragmenten van) lettertjes vertellen echter
geen verhaal en hebben geen betekenis op zichzelf. Enkel doordat ze door
hun vorm en kleuren een beeld vormen suggereren ze een gedachte of
verhaal. Jaren geleden maakte ik ook een schilderij bestaande uit
lettertjes,
"The Alphabet Man",
maar "Transition II" is bewust minder duidelijk leesbaar, zeker wanneer
je "Transition I" er niet naast ziet.
"Anyone for a drink?"
olie op doek h83 x b103cm, april 2004 |
Een zomers tafereel op een deftig terras. Een dikke wandelaar in zijn
onderhemd en met een zakdoek op het hoofd tegen de zon, die hem toch
al wat heeft verbrand, ziet er uitgeteld uit en is blij dat hij even
rustig zit. Gelukkig heeft de ober hem net een glas bier gebracht. De
twee figuren vormen elkaars tegenpolen: de nette ober (naar de omslagfoto
van de Larousse Gastronomique) strak in het pak tijdens zijn werk en al
kijkend naar de volgende te bedienen gast, en de onopgesmukte (of laten
we maar zeggen: slonzige) gast die het in zijn vrije tijd allemaal niks
interesseert zolang hij maar een dorstlesser heeft. Het
humoristische tafereel met herkenbare, gewone mensen ligt in dezelfde
lijn als "Ascot Gentlemen" uit 2001.
"Easter Backpacking"
olie op doek h103 x b84cm, september 2004 |
De bedoeling was om iets fleurigs te maken met zoveel mogelijk kleuren. Ik koos weer
eens een menselijk figuur, maar dan opgebouwd uit basisvormen in plaats van gewoon
realistisch geschilderd. Een hele tijd geleden deed ik dit al in
"Bickering Almonds".
Dan kom je terecht bij ovale vormen, iets als eieren of computermuizen, en als je die
maar genoeg trekt en duwt komt er op een gegeven moment wel iets tevoorschijn. De niet
van tevoren geplande maar gaandeweg duidelijke associatie met gekleurde paaseieren heb
ik maar in de titel verwerkt.
"Next One, Please"
olie op doek h58 x b93cm, oktober 2004 |
In tegenstelling tot het voorgaande schilderij wilde ik dit keer zo weinig mogelijk kleur
erin hebben. Niet omdat koeien per se zwart wit moeten zijn, maar omdat het idee erachter
niet vrolijk stemt en geen vrolijke kleuren verdraagt. Het tafereel van gezellig
samenklittende koeien is bedrieglijk, want hoe vreedzaam ze ook kijken, ze wachten
allemaal totdat hun nummer wordt geroepen en dan zijn ze aan de beurt in de slachterij.
Allemaal kijken ze in onze richting alsof ze willen zeggen: "en wat nu?" Het in elkaar
vervlechten van figuren heb ik al eerder gedaan in
"Frozen Poses",
"Entangled Nudes",
"Do I see a Nude?",
"Beagle" en
"Ghostly Figures".
"Swing-top Bottles"
olie op doek h44 x b44cm, november 2004 |
In 2003 maakte ik al twee realistische schilderijtjes over het thema alcohol:
"Crown-caps" en
"Corks". Daarin vergrootte ik details van de verpakking
van drank. Dat doe ik nu opnieuw met de bovenkant van Grolsch beugelflessen. Ik maakte
digitale foto's en schetste ze op het oog en met wat opmeten na op het doek.
"Wine Corks"
olie op doek h44 x b44cm, december 2004 |
Net als "Swing-top Bottles" is "Wine Corks" een
vervolg op het realistische tweeluik "Crown-caps" en
"Corks" uit 2003. En wijnkurken zijn een voor de hand liggend
en passend sluitstuk van het nu ontstane vierluik. Andere alcoholgerelateerde schilderijen
zijn "Bottled", "The Drinker" en
"Anyone for a Drink?".
"Embrace"
olie op doek h60 x b100cm, december 2004 |
Mijn zus had ooit een schilderij gekocht (van een andere kunstenaar) waar ze nu vanaf wilde. Of ik dat kon overschilderen? Helaas kreeg ik het doek niet zonder beschadiging van de spielatten af en moest ik een nieuw doek erop spannen. Het oude doek kon ik wel achterstevoren hergebruiken op kleinere spielatten, en daar is al eerder
"Next One, Please" op gekomen. In de tussentijd
bedacht ik me over een onderwerp, want met de meegeleverde foto ("zoiets graag, als het
kan") kon ik weinig. Ik merkte dat werken in opdracht bijzonder moeilijk en beperkend was
en besloot maar op goed geluk zelf iets te kiezen. Het werd een intieme omhelzing die ik
achter een kleurige confettiregen heb verborgen.